BOOST JE IMMUUNSYSTEEM!

Het menselijk lichaam is uitgerust met een natuurlijke weerstand om zich te beschermen tegen ziekten en infecties. Als dit verdedigingsmechanisme goed werkt is er geen vuiltje aan de lucht, maar wanneer ons lichaam onder druk komt te staan door bijvoorbeeld te veel stress of slechte voeding, kan het afweersysteem gaan haperen en worden we sneller ziek.

Het grootste gedeelte van het immuunsysteem bevindt zich in onze slijmvliezen en onze darmflora. Wanneer onze slijmvliezen en onze darmflora gezond zijn, hebben we sterke barrières. Lichaamsvreemde en schadelijke stoffen worden dan snel onschadelijk gemaakt.

Voor een ijzersterk immuunsysteem is het noodzakelijk dat alle barrières  gezond zijn. Bij veel mensen zijn de barrières verzwakt. Stress tast bijvoorbeeld direct onze barrières aan. Er wordt veel van ons verwacht in de huidige 24/7 maatschappij. We combineren werk, opvoeden en huishouden, hebben een druk sociaal leven en fungeren vaak ook nog als taxi voor onze kinderen. Met als gevolg dat we het gevoel hebben de hele dag te rennen en weinig tijd hebben om in het NU te leven.

Vergeet niet dat ons immuunsysteem een intelligent systeem is dat invloed heeft op vele aspecten van onze gezondheid. Niet alleen reguleert het je weerstand, ook heeft je immuunsysteem invloed op het ervaren van geluk.

Deze herfst/winterperiode liggen weer veel ziektekiemen op de loer. Zorg dat je immuunsysteem optimaal is. Dat kan door de combinatie van juiste voeding, beweging én rust.

Voeding voor een goede weerstand

Bèta caroteen
Bèta caroteen is het pigment dat aan groente en fruit de oranje kleur geeft. Bèta caroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A en wordt daarom ook wel provitamine A genoemd. Het is, net als vitamine A, goed voor het gezichtsvermogen en de weerstand. Daarnaast zorgt bèta caroteen voor een gezonde huid, tanden, botten en haar en speelt het een rol bij de groei.
Bèta caroteen is tevens een antioxidant. Antioxidanten bieden bescherming tegen zogenaamde vrije radicalen.
Vitamine A en bèta caroteen tref je bijvoorbeeld aan in: wortelen, pompoen, broccoli en spinazie, boerenkool, boter en eieren. Echte herfst/wintergroenten en dus volop verkrijgbaar nu.

Zink: immuunbooster bij uitstek
Zink is een immuunbooster die  zeker niet mag ontbreken in het rijtje van immuun versterkende stoffen. Het  is een mineraal dat onderdeel is van een groot aantal enzymen in het lichaam dat betrokken is bij de stofwisseling. Zink is onder meer nodig bij de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, en een goede werking van het afweer-/immuunsysteem.

Zink komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen.

Plantaardige bronnen van zink: champignons, melkproducten, noten,  spinazie, sesamzaad, pompoenpitten, havermout, groene erwtjes, asperges, gember, snijbietjes, shi-take en miso en ahornsiroop.


En natuurlijk:  vitamine C
Er zijn weinig voedingsstoffen die het immuunsysteem zo versterken als vitamine C. Het  helpt met het opruimen van virussen en doodt ziekteverwekkers door het activeren zogenaamde ‘killercellen’. Ook activeert het geheugencellen. Deze onthouden de aanvalsstrategie bij een tweede besmetting met een virus zodat je deze sneller onschadelijk maakt.

Vitamine C tref je aan in citrusvruchten, maar ook in broccoli, spruitjes, chilipepers, kiwi’s en zoete aardappels.  In zeer grote hoeveelheden tref je het ook in in camu camu bessen. Zo bevatten deze  besjes tot 30 keer meer vitamine C dan een sinaasappel.


Bewegen voor een goede weerstand

Iedereen weet inmiddels dat bewegen gezond is omdat het je weerstand verbetert. Maar toch doen we het nog te weinig. Vaak zijn we overdag zo druk dat we in de avond zuchtend van vermoeidheid op de bank neerploffen.  Zeker nu het zo vroeg donker is. Probeer toch echt vaste momenten in planning op te nemen om te sporten. Vind je het moeilijk dit alleen te doen, maak dan een afspraak  met een personal trainer of ga sporten met een groep, zo houd je je sneller aan de afspraak.

Extra gezond: buiten sporten.
Regen, koude wind en bladeren overal waar je kijkt: het is volop herfst. Veel sporters zoeken nu liever een warme en droge indoor locatie op voor hun trainingen. Begrijpelijk, maar jammer! Het is namelijk heel goed voor je om ook in de kou buiten te blijven sporten. Waarom?  Juist in de winter met korte dagen is het extra belangrijk om toch de nodige tijd buiten te besteden. Hoe meer daglicht, hoe meer serotonine je lichaam aanmaakt en hoe gelukkiger je je voelt. Als je alleen maar binnen sport loop je extra zuurstof mis. Door buiten te sporten krijg je meer frisse lucht – en dus meer energie! Je presteert beter en je zit lekkerder in je vel.

Wat tips om de kou draaglijk te maken?

1. Draag laagjes kleding over elkaar
Ga niet sporten met een dikke trui of jas, maar draag meerdere dunne lagen kleding over elkaar heen. De laagjes houden de warmte beter vast. Thermokleding is een ideale onderlaag, omdat het zweet wordt opgenomen en je huid droog blijft.

2. Houd je hoofd warm
Via je hoofd kun je tot wel 70% van je lichaamswarmte verliezen. Als het erg koud is, is het daarom belangrijk om een muts of haarband te dragen als je buiten gaan sporten. Dat scheelt een hoop verloren warmte!

3. Doe een goede warming-up
Als je spieren koud zijn heb je meer kans op blessures. Maak extra tijd vrij voor een goede warming-up zodat je doorbloeding op gang komt, en je blessures voorkomt.

4. Adem door je neus
Koude lucht kan onaangenaam zijn voor je luchtwegen, vooral als je het even zwaar hebt tijdens je training. Adem daarom door je neus. De koude lucht wordt dan in je neusgaten opgewarmd!


Rust  voor een goede weerstand

Tenslotte, alles in het leven draait om de juiste balans. Dat betekent dat je ook de nodige rustmomenten moet inbouwen. Plan je weekenden (vrije momenten) niet vol met allerlei (verplichte) sociale activiteiten. Reserveer wat me-time. Niets zo lekker om op een stormachtige zondagmiddag op de bank te kruipen met een dekentje en een boek. Gun jezelf die tijd, beter nog; eis dit op, je hebt het nodig!

En als je dan dat moment voor jezelf neemt is hier nog een recept voor een kop  ‘immuunbooster’ thee. Een ideale thee bij een verkoudheid of griep, maar ook preventief erg goed.

Ingrediënten die je hiervoor nodig hebt zijn:
Kopje groene thee
Halve theelepel kruidnagel
Het sap van een halve citroen
Wat geraspte gember

Bereiding: Pers in een kopje groene thee een halve citroen uit en voeg hier wat geraspte gember aan toe. Groene thee bevat een antioxidant, EGCG genaamd. Dit stofje vangt afvalstoffen in het lichaam op, remt ontstekingen heeft tevens antivirale eigenschappen.
Voeg tenslotte een halve theelepel kruidnagel aan de thee. Kruidnagel werd van oudsher vaak gebruikt bij griep. Enerzijds heeft kruidnagel een virus- en schimmeldodende eigenschappen. Anderzijds heeft kruidnagel ook verzachtende eigenschappen.

Enjoy!