TRAINEN MET LOSSE GEWICHTEN

In mijn rooftopstudio vind je geen apparaten, maar train je met losse gewichten. Dit heeft een reden; de basis voor een lichaam dat goed in balans is wordt gevormd door het maken van vrije bewegingen met losse gewichten.

Door het trainen met losse gewichten:

  • Gebruik je meer spiervezels én meer spieren dan bij apparaten. Bij training aan een apparaat zorgt het apparaat voor de stabilisatie, waardoor je alleen de primaire spiergroep traint. Dit geeft een isolerend en eenzijdig resultaat.
  • Het trainen met losse gewichten zorgt voor een betere coördinatie en balans, omdat je werkt vanuit een actieve stabiliteit.
  • Met losse gewichten kun je meer variatie aanbrengen in de uitvoering door bijvoorbeeld het veranderen van de hoek in de oefening. Hierdoor spreek je andere spieren en functies aan. Ook voor het uitvoeren van compound oefeningen (oefeningen waarbij meerdere spierengroepen samenwerken) zijn losse gewichten ideaal.
  • Tijdens het trainen met losse gewichten, maak je bewegingen op een meer natuurlijke manier, waardoor je je stabiliteit verbetert en je je rug, romp, heupen etc. verstevigt (functionaliteit). Perfecte voorbeelden van zo’n functionele oefening zijn de deadlift en de squat, deze komen goed van pas bij veel bewegingen in het dagelijks leven (zitten, opstaan, boodschappen en koffers tillen).
  • Vaak hoor ik van vrouwen die bij me komen trainen dat ze bang zijn voor spiergroei. Door het trainen met losse gewichten in vrije bewegingen krijg je een natuurlijk gevormd lichaam dat vooral fitter en sterker is.